

Et godt samarbejde med landmanden gør Ydelsesservice stærkere
Med en baggrund som landmand har ydelsestekniker Harmen Scholten en god forståelse for, hvordan dagligdagen hos mælkeproducenterne ser ud, og hvorfor det er vigtigt med et godt samarbejde mellem landmand og Ydelsesservice.
Af kommunikationsmedarbejder Nina Liin Kjær | 1. februar 2025
Som ydelsestekniker er man med til at sikre, at landmanden får præcise og brugbare informationer fra besætningens mælkeprøver. Det kræver, at der er styr på procedurerne omkring ydelseskontrollen, og nogle gange er det de små ting i kommunikationen mellem landmand og ydelsestekniker, der gør forskellen. Derfor er en god kontakt til landmanden vigtig for 54-årige Harmen Scholten, der siden 2020 har været ydelsestekniker hos Viking Data- og Ydelsesservice.
Erfaring som tidligere landmand
Efter 23 år med egen gård vil det at være landmand dog altid være en del af, hvem han er. ”Måske har jeg lidt nemmere ved at komme tættere på nogen, fordi jeg selv har været landmand” siger Harmen. ”Jeg kan snakke landmandens sprog. Jeg forstår deres hverdag og de ting, de står med i det daglige, for det har jeg selv oplevet, både i gode og dårlige tider. Så det er meget det, at jeg stadig har den samme tankegang som en landmand” siger han.
En god dialog og kontakt med landmanden i det daglige
Af samme grund ved Harmen, hvordan man som landmand altid har mange bolde i luften. Der kan altid opstå noget uventet. Og hvorfor ikke sikre at alt er, som det skal være med et hurtigt opkald.
”Nu kører jeg kun robotter, og det kan jo ske, at landmanden har haft nogle problemer med dem i løbet af ugen. Derfor ringer jeg altid, så de er klar over, at jeg kommer, og vi er sikre på, at det passer ind i deres dag” siger Harmen. En lille ting, men også et udtryk for, at det ligger naturligt for Harmen at række ud, tage en snak og finde en løsning, der fungerer for alle. Det hører under at have en god kontakt med landmanden og hænger også sammen med at sikre gode procedurer omkring landmandens ydelsesservice.
”Det handler om at servicere landmanden med de tal og den information, vi leverer fra Viking Data- og Ydelsesservice. Og at det er nogle tal, som han kan stole på og arbejde med i sin daglige drift” siger Harmen.
”Landmændene skal gerne få det nemmere ved at tage beslutninger på baggrund af de data, vi kommer med. Så det er et stykke service, vi leverer, og ikke bare en kæmpe liste med tal. Men noget konkret, som landmanden kan bruge”.
"Det handler om at servicere landmanden med de tal og den information, vi leverer. Og at det er nogle tal, som han kan stole på og arbejde med i sin daglige drift."
Aktiv i fritiden – fællesskab på banen og på vandet
Når Harmen ikke arbejder med Ydelsesservice, nyder han at dyrke sine fritidsinteresser, hvor fællesskabet spiller en central rolle. Han har altid haft en stor passion for sport og følger med i både hånd- og fodbold – men særligt rugby står hans hjerte nær. Det er en sport, han tidligere selv har spillet, og som han stadig holder af, netop fordi sammenholdet er så stærkt.
”Det, jeg godt kan lide ved rugby, er fællesskabet. På banen går man hårdt til hinanden, men efter kampen er det glemt” fortæller Harmen, der denne sommer var i Frankrig for at opleve rugbyverdensmesterskabet på nærmeste hold.
For nylig har han og hans kone kastet sig over en ny fælles interesse – kajaksejlads. Her finder han en anden form for fællesskab, kombineret med den ro, det giver at glide gennem vandet.
”Der er bare noget særligt ved at være ude i kajakken. Selvom hverdagen er travl, falder der en ro over én, så snart man kommer på vandet. Det siger mange af de andre også – det giver noget at være så tæt på naturen” siger han.
Uanset om det er sport, fritid eller arbejde, er fællesskab og samarbejde det, der driver Harmen. Som ydelsestekniker handler hans job ikke kun om tal og procedurer – det handler om mennesker, dialog og forståelse for landmandens hverdag. Med sin baggrund som landmand ved han, at en stærk relation og tillid er afgørende for at gøre ydelsesservicen til et værdifuldt værktøj i den daglige drift.
Harmen Scholten:
- Harmen Scholten, 54 år
- Ydelsestekniker hos Viking Data- og Ydelsesservice siden 2020
- Kører i region Nordjylland
- Medarbejderrepræsentant i VikingDanmarks repræsentantskab og tillidsmand for Ydelsesservice
- Gift med Wiea og har tre børn